Cyberbezpieczne finanse w Naszym Liceum

25.03.2025 r.

W tym miesiącu nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskim programie Narodowego Banku Polskiego pt. “Złote Szkoły NBP”, dzięki któremu cała społeczność szkolna dowiedziała się więcej o cyberbezpieczeństwie, bankach i finansach w bardzo ciekawy, kreatywny i zachęcający sposób. 

Złote Szkoły NBP jest ogólnopolskim programem edukacyjnym skierowanym do środowisk szkolnych. Główną ideą tego konkursu jest przygotowanie dzieci i młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się po świecie finansów. Po zgłoszeniu się do programu nasz nauczyciel koordynator – p. Julia Matusiak wybrała Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej składająca się z 10 uczniów z klasy 1a, którzy wspólnie przeprowadzali wymagane zadania.

Zadania projektowe podały nam odpowiedzi na pytania takie jak: W jaki sposób skutecznie zwiększać cyberświadomość? Jak bezpiecznie płacić za zakupy w internecie? Jakie trzeba zachować zasady bezpieczeństwa, płacąc kartą płatniczą? Jak chronić swoje dane w sieci? Dlaczego korzystanie z gotówki pozwala chronić dane osobowe nie tylko w sytuacjach kryzysowych? oraz wiele innych. Wszystkiego dowiedzieliśmy się na interdyscyplinarnych lekcjach z ekonomią, przeprowadzonych przez nauczycieli naszej szkoły. Na lekcjach angielskiego odgrywaliśmy scenki i prowadziliśmy konwersacje o bezpieczeństwie naszych kart, na lekcjach biznesu tworzyliśmy krzyżówki, plakaty i robiliśmy zdjęcia do kampanii.

W ramach projektu odbyły się również dwie debaty oksfordzkie, o tezie “Cyberbezpieczeństwo klientów leży po stronie konsumentów”, na której aż 6 klas miało okazję posłuchać argumentów propozycji będących za tezą oraz opozycji będącej zdania, iż to banki powinny ponosić tą odpowiedzialność. Po wysłuchaniu obu stron uczniowie głosowali, które stanowisko bardziej ich przekonało.

W najbliższym czasie, nasza drużyna przeprowadzi ostatnie zadanie umożliwiające wygranie konkursu. Przez ostatnie tygodnie oprócz debaty, uczniowie przygotowywali się do warsztatów dla innych klas, w których zachęcą do nauki poprzez własnoręcznie, bardzo dokładnie i czasochłonnie robione gry planszowe sprawdzające wiedzę o cyberbezpieczeństwie finansów.  Wisienką na torcie były warsztaty online poprowadzone przez członków drużyny projektu dla szkół z Rumuni, Włoch oraz Hiszpanii!

Przeprowadzanie wszystkich zajęć pokazuje nam, że warto jest uczyć się o cyberbezpieczeństwie, gdyż nikt z nas nie chce zostać oszukany lub okradziony ze swoich pieniędzy, a żyjemy w czasach gdzie każdy z nas jest na to narażony. Opinia całej drużyny oraz nauczyciela koordynatora na temat projektu jest bardzo pozytywna, pomimo stresu i niektórych trudności to dzięki wielkiemu wkładowi pracy, współpracy zespołowej i ogromnej dawce kreatywności każdemu podobał się końcowy efekt. Wszyscy z wielką nadzieją czekamy na świetne wyniki oraz nagrody z konkursu.

Autor: Lena Kozłowska

Previous Article
Next Article