Mobilność do Włoch

Mobilność do Włoch w dniach 1-7 października 2023r. w ramach projektu „Szkolna Agencja Informacji Dziennikarskiej” Erasmus + KA210

„To była podróż, która na zawsze pozostanie w naszych sercach i wspomnieniach”

CELE

W ciągu swojej nauki, od pierwszej klasy liceum, uczymy się, jak kluczową rolę odgrywa podnoszenie poziomu wiedzy oraz świadomość społeczno-kulturowa i ekonomiczna. Wiemy, że znajomość języków obcych i zdolność do pokonywania barier geograficznych, ekonomicznych i społecznych są absolutnie niezbędne we współczesnym świecie.

Jednak to dopiero w Terracinie, oraz podczas wspólnego odkrywania Rzymu, Neapolu i Świątyni Jupitera z naszymi włoskimi przyjaciółmi, zrozumieliśmy, że te słowa nie pozostają jedynie teorią, ale przekładają się na rzeczywiste działania. Nasze doświadczenia w tych magicznych miejscach przekształciły cele projektu „Szkolnej Agencji Informacji Dziennikarskiej” w rzeczywistość.

PRZYGOTOWANI

Przygotowani byliśmy do wyjazdu poprzez szeroki wachlarz działań. Rozpoczęliśmy  od intensywnych warsztatów z języka angielskiego, zajęć dziennikarskich, warsztatów medialnych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, a także zajęć z języka polskiego, skupiających się na pisaniu artykułów. Ponadto, warsztaty z biologii, geografii oraz wiedzy o społeczeństwie przybliżyły nam wyjątkowe położenie Terraciny.

Jeszcze kilka dni temu, stojąc nad ciepłymi wodami Morza Tyrreńskiego, z widokiem na wzgórza, na których wznosi się Świątynia Jupitera, oraz  spacerując z Panią przewodnik Kateryna Shitsyna  po Starówce Miasta, gdzie mięliśmy możliwość zobaczenia ostatnich odkryć archeologicznych na skalę światową, zdaliśmy sobie sprawę, że te niezwykłe miejsca stają się częścią naszej historii. Wyprawa do Neapolu i Rzymu oraz poznanie historii Getta Żydowskiego w Rzymie, to również doświadczenia, których nie da się  zapomnieć.

WŁOSKI STYL

Październik przywitał nas pełnią lata, więc po warsztatach dziennikarskich, zachwycaliśmy się piękną plażą, palmami, zażywając kąpieli w basenie hotelowym Albergo Mediterraneo. Obserwowaliśmy włoski styl życia – jak picie kawy i spędzanie czasu na rozmowach o wszystkim. Smakowaliśmy neapolitańską pizzę, przepyszne gnocchi czy słodkości wypiekane przez włoskich kolegów i koleżanki. Niecodzienne zasady ruchu drogowego były dla nas równie zaskakujące, co ogólna atmosfera swobody, w której Włosi ekspresyjnie wyrażali każde słowa, gestykulując teatralnie podczas każdej z rozmów. Brzmienie włoskiego języka było jednocześnie czystą dla nas przyjemnością.

ZABIERAMY ZE SOBĄ WSPOMNIENIA

Społeczność Terraciny jest niesamowicie dumna z historii swojego miasta i jego kulturalnego dziedzictwa, w tym z rzymskiej świątyni, katedry, Parku Pamięci (Parco del Remembranca), który oddaje hołd włoskim żołnierzom poległym w I wojnie światowej, oraz najstarszej restauracji w okolicy Antica Dogana, gdzie mieści się jedno z najlepszych regionalnych browarów. Ta sama restauracja, która ponad dwa wieki temu gościła Johannesa Wolfganga Goethego w jego podróży z Rzymu do Neapolu, nadal zachwyca swoim urokiem i jest miejscem odpoczynku dla każdego. W tak urokliwym otoczeniu nie ma wątpliwości, dlaczego mieszkańcy Terraciny zawsze emanują uśmiechem.

Takim gorącym uśmiechem i gościnnością gościli nas nie tylko Dyrektor Szkoły IPS Alessandro Filosi, Pani Margherita Silvestre, nauczyciele – koordynatorzy Pani Maria Rosaria Pesce i Pani Iris Juneia Iannace oraz uczniowie, lecz także przedstawiciele władz lokalnych z  Panią Sara Norcia, przedstawicielką burmistrza miasta Terracina na czele.

Nasi włoscy przyjaciele są równie ciekawi Polski, naszych zwyczajów, historii, tradycyjnej kuchni jak również strefy klimatycznej. Wkrótce, gdyż już pod koniec listopada ,14 uczniów  i 2 nauczycieli odwiedzi nasze Liceum Tańskiego.

Tekst przygotowany przez Szkolną Agencję Informacji Dziennikarskiej w LO im. Czesława Tańskiego w Puszczy Mariańskiej